سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه عیب های نهانی را بکاود، خداوند از دوستی دل ها محرومش کند . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----14878---
بازدید امروز: ----0-----
بازدید دیروز: ----1-----
مهر و محبت در مدارس - مهرورزی( در پاسخ به پرسش مهر 7 - جناب آقای دکتر احمدی نژاد )
 
 
  • درباره من
    مهر و محبت در مدارس - مهرورزی( در پاسخ به پرسش مهر 7 - جناب آقای دکتر احمدی نژاد )
    محمد حسن رنجکش دبیر تربیت بدنی مدارس استان قم
    همزمان با آغاز سال تحصیلی ریاست محترم جمهور سئوالاتی را از دانش آموزان و فرهنگیان می پرسند و زمینه تحقیق و پژوهش و تفحص آنان را فراهم می کنند امسال هم در مراسم ویژه آغاز سال تحصیلی که با حضور ریاست محترم جمهوری در شهرستان بم برگزار شد دکتر احمدی نژاد سئوالاتی را مطرح کردند که امیدواریم همه دانش آموزان و فرهنگیان در این رقابت فرهنگی و علمی مشارکت گسترده داشته باشد اما سئوالات رئیس جمهور محترم : سوالات پرسش مهر7 رییس جمهور به این شرح است: 1- نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه چیست؟ 2- نقش مهرورزی در برپایی عدالت در جامعه چیست؟ 3- نقش مهرورزی در ایجاد وحدت و اتحاد در جامعه چیست؟ 4- نقش مهرورزی در ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟ 5- چه کنیم که جوامع یکدیگر را دوست داشته باشند؟ 6- موانع محبت چیست؟ 7- چه کسانی نمی خواهند انسانها دوست، یاور و عاشق یکدیگر باشند؟
  • لوگوی وبلاگ
    مهر و محبت در مدارس - مهرورزی( در پاسخ به پرسش مهر 7 - جناب آقای دکتر احمدی نژاد )

  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • آوای آشنا
  • مهر و محبت در مدارس
    نویسنده: محمد حسن رنجکش دبیر تربیت بدنی مدارس استان قم دوشنبه 85/10/18 ساعت 12:34 عصر

    برای داشتن مدرسه موفق ، معلم و مدرسه نقش اساسی دارند . گلاسر به عنوان یک روانپزشک معتقد است اگر یک کودک صرف نظر از سابقه زندگیش ، بتواند در مدرسه موفق شود ، برای موفقیت در زندگی نیز شانس فوق العاده ای دارد و در صورتی که در یکی از مراحل آموزشی خود با شکست مواجه شود ( مدرسه ابتدایی ، دبستان ، دبیرستان یا دانشگاه ) شانس او برای موفقیت در زندگی به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند . تا زمانی که مدارسی را به وجود نیاورده باشیم که کودکان بتوانند از طریق استفاده منطقی و عقلانی از توانایی هایشان به موفقیت دست یابند ، شاهد افزایش نابسامانیهای اجتماعی خواهیم بود از جمله افزایش تعداد افرادی که باید در « حبس های موقت یا دائم » و بیمارستانهای روانی به سر برند و افرادی که برای اداره امور زندگی خود به مددکاران اجتماعی نیازمندند ، چرا که احساس می کنند نمی توانند در این جامعه فرد موفقی باشند و تمایلی به تلاش بیشتر در خود نمی بینند .

    هیچ کس به اندازه افرادی که در مدارس کار می کنند از مشکلات دانش آموزان شکست خورده آگاه نیست . معلمان و مدیران از کودکانی که در روند تحصیل و مدرسه ، کاملاً یاغی و متمرد بوده و در بسیاری از موارد دچار یأس و دلسردی شده بودند ، یاد می کنند و معتقدند بی انگیزه بودن ، شکست خوردن ، بی احساس بودن ، مشکل اساسی مدارسی است که موفق نیستند .

    بنابراین باید راههایی پیدا شود که کودکان بیشتری بتوانند به موفقیت برسند و برای یافتن این راهها باید دلایل شکست کودکان را بررسی کرد .

    گلاسر برای حل مشکل از واقعیت درمانی Reality Therapy استفاده می کند او معقتد است که نیازهای انسان شامل دو قسمت عمده می باشد :

    نیاز به مبادله عشق و محبت Need For Love

    نیاز به احساس ارزشمندی Need For Self - Worth



    * نیاز به مبادله عشق و محبت

    فرد باید دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن را بیاموزد ، او باید در این دنیا شخصی را پیدا کند که دوستش داشته باشد و متقابلاً شخص دیگری نیز او را دوست بدارد . اگر شخص در تقدیم و در دریافت محبت موفق شود و بتواند این روال را با ثبات نسبی در طول دوران زندگی خود ادامه دهد ، فرد نسبتاً موفقی خواهد بود . کودکان شدیداً به محبت وعاطفه نیازمند هستند نه تنها از جانب معلمان بلکه در بین خودشان نیز این گونه است . ولی در مدرسه امکان و فرصت آنها برای دستیابی به عاطفه بسیار اندک است .



    * احساس ارزشمندی

    برای کسب این احساس معلومات و قدرت تفکر لازم است . اگر کودکی که به مدرسه رفته ، در تحصیل معلومات « فراگیری شیوه تفکر و حل مشکلات » شکست بخورد ، بعید است که خانواده و یا اطرافیان او بتوانند شکست وی را جبران کنند . علاوه بر آن دانش آموزان در خلال فراگیری روش تفکر و حل مسائل ( که لازمه دستیابی به احساس ارزشمندی است ) می توانند آموختن اهداء و دریافت محبت و اعتماد به نفس کافی را به دست آورند . شخصی که مورد محبت است و یادگرفته عشق بورزد ، شانس خوبی برای موفقیت در عرصه زندگی دارد ، چرا که او به مدد نیروی حاصل از محبت ، انگیزه بیشتری برای موفقیت و احساس ارزشمندی می کند ، می تواند مقداری از ناکامی هایی را که ممکن است برایش رخ داده باشد ، در نتیجه دوست داشتنها ، تحمل کند .

    مفاهیم محبت و ارزشمندی ، به قدری به هم نزدیک و وابسته است که می توان آن را در قالب یک واژه به هم پیوند داد و اصطلاح هویت Identity را در آن بکار برد . می توان گفت تنها نیاز اساسی انسان ، نیاز به یک هویت است یعنی ( اعتقاد به اینکه ما فردی متمایز از دیگران و همچنین شخصی مهم و با ارزش هستیم ) .

    ما باید مطمئن باشیم مدرسه ، یعنی مهمترین تجربه در مرحله رشد کودک و نیز باثبات ترین و با اهمیت ترین عامل زندگی او که دو طریقه ضروری را برای او فراهم می آورد .

    امکان اهداء زوددریافت محبت

    فرصت برخورداری از تحصیلات و متعاقباً احساس ارزشمندی

    در قلمرو مدرسه ، محبت میتواند به عنوان بهترین نوع احساس مسئولیت اجتماعی قلمداد شود اگر بچه ها :

    احساس مسئولیت در قبال یکدیگر

    دلسوزی

    توجه نسبت به هم و کمک به همدیگر

    را نیاموزند و هر کاری را فقط برای شخص خودشان انجام دهند نه بخاطر دیگران ، در این صورت مفهوم محبت کمرنگ و محدود می شود . بچه ها باید یاد بگیرند که چگونه در کوران مشکلات اجتماعی و آموزش مدرسه ، حساسیت و دلسوزی را داشته و برای حل این مشکلات به یکدیگر کمک کنند .

    همه مدارس باید قسمتی از برنامه خود را به آموزش احساس مسئولیت اجتماعی اختصاص دهند و گرنه بسیاری از بچه ها نمی توانند به هویت موفق Success Identity دست یابند .

        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • مهر و خشم
    عامل محبت چیست؟
    بیائیم محبت کنیم
    مهر و محبت در مدارس
    خلق و خوی محمدی